2009-12-03

Ao Nang, Thailand - Torsdag - Dag 16

Då var vi framme vid sista morgonen där vi vaknade upp i den Thailänska värmen (för denna resa). Det blev en tidig uppgång då vi två dagar tidigare bestämt med Run att vi skulle möta honom nere på stranden för att säga "hej då" innan dagens frukost.

Vi samlades i lobbyn klockan 8 och gick ner mot stranden tillsammans. Väl nere vid centret för longtailbåtarna såg vi några chaufförer som väntade på dagens första turister som skulle bege sig ut i övärlden för att njuta av den strålande solen. Bland dem fanns även Run som glatt kom gående mot oss.

Run hade tagit med sig familjen som även de ville säga farväl innan vi påbörjade våran resa tillbaka till Sverige. Det småpratades och skrattades gott åt de minnen som skapats under resan. En stund senare var vi dock tvugna att gå tillbaka till hotellet för att inte bli utan frukost. Run följde oss till hotellet och då kom vi på att vi gärna ville ha en gruppbild på alla - vilket vi ännu inte hade. Run föreslog då att vi åter skulle ses nere vid stranden efter att vi ätit för att ta bilden.

Cirka 30 minuter senare var vi åter nere på stranden och jag riggade kameran medans de andra ställde upp sig framför. Jag satte den på 10 sekunders självutlösning och sprang in i sökaren så att även jag kom med på gruppbilden av det sällskapet som tidigare i veckan avnjutit färska kokosnötter på verandan hemma hos Run.

När vi slutligen sagt ett sista "hej då" till familjen och det utbytts kramar begav vi oss tillbaka till hotellet för att packa ihop våra saker. Det fanns förvånandsvärt mycket plats kvar i väskorna trots att shoppingen var avklarad - så det var inte mycket oro för överlast vid invägningen av väskorna för våran del.

Bussen kom och hämtade oss från hotellet klockan 12:00, och tog oss till flygplatsen på mindre än en timma. Vårat hotell var det första som de hämtade passagerare från, så guiden från Fritidsresor var lite extra nyfiken på hur våran vistelse hade varit och passade på att fråga lite om resans alla aktiviteter medans vi rullade iväg mot nästa hotell.

Vi kom fram till flygplatsen och checkade in bagaget utan större problem och väntetid. När väskorna var lämnade gick vi upp en trappa för att äta en lunch på flygplatsrestaurangen. Utbudet var inte det bästa och vi nöjde oss därför med några baguetter. Nu hade vi "bara" cirka 2 och ½ timma att vänta ut innan planet skulle lyfta klockan 16:00.

Väntetiden flöt dock på snabbt och tillslut var det dags att gå ombord på flygplanet. Efter att vi passerat säkerhets- och passkontrollerna var det endast en sista kort promenad över landningsbanan ut till flygplanet kvar. Vi stannade upp och förevigade de sista stegen i värmen, innan vi vinkade hej då (och på återseende) till Thailand.

Nu återstod 11 timmars flygresa innan vi skulle uppleva en temperatursskillnad på ca 40 grader...