2010-09-14

Gotland - Dag 3 - Tisdag

Även idag blev det en tidig uppgång då frukost och konferans stod på schemat för förmiddagen.

Efter lunchen (som vi åt i restaurangen på Toftagården) blev vi hämtade av en buss, nu var det dags att se lite mer av Gotland! Totalt skulle bussturen ta cirka 5 timmar.

Dagens första stopp ägde rum längst med den västra kusten, söder om Västergarn. Här stannade vi till vid en udde där ett gammalt fiskeläge legat. Det blåste ordentligt och på vägen hit hade vi passerat genom ett mindre skyfall. Nu var det dock uppehåll och man kunde utan problem promenera från bussen, genom kohagen och ned till kusten utan att bli blöt.

Den lokala guiden som underhöll oss på bussen med sina sarkastiska skämt satte fart mot en gammal båt som han ville visa. Båten låg i ett mindre båthus nere vid havet och vad jag förstod så var den av stort historiskt värde, trots det så kunde vädrets makter fortfarande nöta på den! Det är dock inte den båten som visas på bilden här nedanför.

När vi sett tillräckligt av det gamla fiskeläget gick vi ombord på bussen och fortsatte mot nästa ställe. Vi passerade Lojsta och fortsatte ut genom skogarna. Slutligen stannade vi mitt på Gotland, vid insjön Broträsk.

Här var det dags för en fika bestående av kaffe och bullar, vilket kändes välbehövligt! Vi dukade upp fikan på de befintliga parkborden och satte oss ned och njöt av lugnet - då vi var ensamna även här.

Anledningen till att vi stannat på den här ängen var ett hus med ett stort grästak. Tekniken som använts för att skapa det var unik och gammal, trots att själva huset endast var en rekonstruktion.

Bussfärden fortsatte från Rammträsk till Folhammars naturreservat vid den östra kusten. Här släpptes vi av några få meter från havet och steniga stranden. Efter en kort promenad på stigen längst med stranden började man skymta anledningen till att vi stannat här, nämligen raukar!

Här fick vi möjlighet att utforska området och raukarna. Jag vandrade runt lite och klättrade sedan upp en av de högsta jag kunde hitta för att få en bra överblick. På toppen passade jag på att fotografera området, men när man stod där uppe gällde det att passa sig så att blåsten inte tog tag i en så man trillade ned.

När vi var klara med besöket vid raukarna påbörjade vi bussresan tillbaka till Toftagården. Under färden skulle vi även stanna och besöka en kyrka, vilket jag skippade då det hade börjat regna en hel del - istället passade jag på att vila ögonen en aning.

Tillbaka på Toftagården hade vi lite tid för att fräscha till oss innan vi åter skulle hoppa på bussen för att bege oss in till Visby, cirka 1 och ½ mil bort. I Visby skulle vi till Hamnplan 5 där en härlig måltid och massa mingel väntade. Bussen tillbaka till Toftagården från Visby gick klockan 00:00 och när vi kom tillbaka hade receptionen och allt stängt, vilket resulterade i att valet på aktiviteter var begränsat - så sängen och lite skön sömn lockade mest!