2010-08-17

Hong Kong - Dag 6 - Tisdag

Sista morgonen i Hong Kong blev väldigt lugn. Jag och rumskompisen Jerry började med att sova förbi frukosten för att ta igen lite välbehövlig sömn.

Mörkläggningsgardinerna i rummet fungerade väldigt bra och vi vaknade först när det knackade på dörren och de övriga ville ställa in sin packning i vårat rum, som var ett av två rum som vi hade kvar under dagen - De övriga rummen skulle nämligen vara utcheckade innan klockan 12:00.

Vi drog oss lite till inne på rummet och under de inledande timmarna på eftermiddagen gick jag ned till poolen för att äta en frukost (från poolrestaurangen) och se vad de andra hade för sig. Här satt vi en stund och njöt av solen i väntan på att vi skulle lämna hotellet och bege oss mot flygplatsen.

Klockan 18:30 var vi alla ombord på bussen som skulle ta oss till snabbtåget som går mellan Hong Kong centrum och flygplatsen. På tågstationen började vi med att checka in vårat bagage (precis som man gör på flygplatsen) och letade oss sedan vidare till spåret (med hjälp av vår lokala guide).

Nere vid spåret möttes man av en stor vägg med dörrhål som passade för ankommande tåg, bakom väggen låg spåret väl avgränsat för resenärerna.

Tåget var fräscht och hade en modern finish. I huvudkuddarna till varje säte fanns det riktade högtalare som man själv kunde ställa in volymen för. Ovanför mittgången fanns det även en digital "karta" som visade hur långt tåget hade kommit och hur mycket som återstod innan vi var framme vid flygplatsen och mässområdet.

Framme på flygplatsen gick vi snabbt igenom passkontrollen och in i området där butiker och gate:r ligger. Här hade vi bokat bord för middag på Café Deco, som har utsikt över startbanorna på flygplatsen. Maten smakade bra (för att vara en flygplatsrestaurang) och vi skålade en sista gång för en trevlig middag i Hong Kong tillsammans med varandra!

När middagen var uppäten hade vi över två timmar på oss att vandra runt bland alla butiker på flygplatsen. Här fanns det alla möjliga märkesbutiker att kika i, men tyvärr var priserna därefter - så fyndvaror kunde man se sig i stjärnorna om!

Tiden flöt på relativt snabbt och över två timmar senare var det äntligen dags att boarda Finairplanet (en Airbus 340) för en långflygning med slutdestination Helsingfors, för att där byta plan för den sista flygningen på en timma till Sverige.

Föregående dag (Dag 5) – Nästa dag ()