2010-08-14

Hong Kong - Dag 3 - Lördag

Dagen började med att jag och Jerry (rumskamraten) sov förbi frukosten på hotellet. Antagligen så berodde detta på att gårdagskvällen avslutades ganska sent. Vi blev i alla fall väckta av att Calle knackade på dörren och mer eller mindre slet upp oss ur sängarna då vi skulle ge oss ut på stan för lite shopping.

Efter ett snabbt ombyte och lite uppfräschning stod vi snart i lobbyn och väntade på den beställda taxin som skulle ta oss till Kowloon (där vi hört att det skulle finnas bra och billig shopping). Målet för dagen var att hitta billiga Ipad's och Iphone 4 - vilket var lättare sagt än gjort!

När vi började närma oss den första elektronikaffären (som jag tror hette King Dragon) med taxin öppnade sig himlen och regnet bokstavligen vräkte ned. Vi hoppade snabbt ur taxin in under ett tak där vi utvärderade situationen för en stund. Calle hade sett ett McDonaldsmärke lite längre upp på gatan och vi alla tyckte det lät som en bra idé att fördriva lite tid där i skydd av regnet, samtidigt som vi kunde få lite frukost i magarna.

Tillslut upphörde regnet och vi kunde mätta traska vidare för att utforska staden och de närliggande shoppingkvarteren. Vi promenerade förbi alla möjliga affärer och restauranger, men den som gjorde störts intryck var sushirestaurangen med fiskar i akvarium som man kunde peka ut till middagen. Jakten på Apple-prylar gick dock inget vidare och några timmar senare kom vi tyvärr tomhänta tillbaka till hotellet.

Kvällen inleddes med att vi bussades bort till ett av de områden där stans spårvagnar är uppställda när de inte används. När vi är framme ser vi en välpolerad spårvagn med två våningar rulla ut genom grindarna till området - där kom våran skjuss för kvällen.

Framför spårvagnen tog vi resans första gruppfoto och sedan klev vi ombord. Här leddes vi upp på övervåning där det stod snacks utplacerade lite överallt. Vi hade även tillgång till tre servitörer som serverade oss med förfriskningar under den timma som åkturen tog.

Färden genom staden bjöd på otroligt fina vyer då vi passerade några av Hong Kong's högsta och mest designade byggnader i kvällssolen som rådde.

Under färden hade jag även oturen att få ett blodsockerfall (första någonsin). Det började med att jag blev illamående för att sedan övergå till en domnande känsla i fingrar och armar. Tillslut kändes huvudet väldigt tungt och det var svårt att hålla något stilla med handen. Som tur var avhjälpte en Cola och en snickers det hela, så 30 minuter senare märktes inget av det längre!

Sista delen av åkturen med spårvagnen gick genom neonupplysta gator då mörkret lagt sig över staden (skymningen går väldigt snabbt här).

När vi passerade ett gatuhörn såg vi tre kvinnor som eldade i en kartong - våran gissning var att de sörjde någon omkommen.

Kvällen fortsatte med middag på restaurang Yun Fu som serverar mat enligt traditionell Kinesisk kultur. Lokalerna var fräscha källarvalv och påminde mycket om de restauranger som finns i Gamla stan här hemma. Maten här var inte alls bra, på grund av väldigt annorlunda tillagning, konsistens och kryddning - Mycket skickades därför relativt orört tillbaka in i köket.

Efter middagen gick vi ett varv på bargatan nedanför restaurangen och fortsatte sedan till nattklubben Dragon I (som ska vara ett av de bättre ställena i Hong Kong). På Dragon I uppträdde ett liveband på 3 personer + DJ, vid namn Chaka Kahn, som skapade en fantastisk stämning på dansgolvet. Konceptet de hade var första gången jag stötte på och de var riktigt bra!