2010-08-12

Hong Kong - Dag 1 - Torsdag

Dagen började som vanligt med att gå upp tidigt till jobbet, trots att packning under natten fortskred in på småtimmarna. Dagen på kontoret försvann snabbt då diverse småpill höll blicken borta från klockan (som annars har en tendens att ticka på ganska sakta när man väntar på något särskilt).

Runt lunch åkte jag hem och packade ned det sista i väskan innan avfärd till Centralstationen ägde rum strax före klockan 17:00. När pappa lämnat av mig i stan letade jag mig ned till Arlanda Express, som var mitt valda transportmedel ut till Arlanda.

Mot min förskräckelse insåg jag att jag nu (från och med juni) behövde betala fullt pris, det vill säga 240 kr enkel resa för att få åka med. Det var bara bita i det sura äpplet och mata plåtmaskinen med kortet så jag kunde få ut en biljett. Resan till Arlanda gick smidigt och tog ungefär 20 minuter. Jag fick även nöjet att åka med ett tåg som hade den nya inredningen som lanserades i somras - Stilrent!

Framme vid incheckningsdiskarna i terminal 5 tog jag rulltrappan upp till restaurangen en våning upp där de andra satt med varsin öl. För att inte vara sämre och komma allt för långt efter även jag en och satte mig sedan ned vid bordet och gjorde de andra sällskap i väntan på att det skulle bli dags för incheckning.

Incheckningen (som ägde rum ca 1 timma efter att vi satt oss på restaurangen) var biljettlös och det ända vi behövde visa i disken var passet. Direkt efter att vi lämnat in bagaget fick vi var sin påse innehållande reseinfo, Lonely Planets reseguide om Hong Kong, nackkudde och en kortlek. Jag och Henrik passade även på att växla till oss lite Hong Kong Dollar vid SEB's växlingskontor i avgångshallen innan vi gick igenom säkerhetskontrollen.

Nästa punkt på schemat var en efterlängtad lunch på O'learys (som låg på andra sidan terminalen jämfört med den gate vi skulle till). Här föll valet på en mättande hamburgare som smakade väldigt gott. Sakta men säkert närmade klockan sig avgångstid och vi alla letade oss därför bort till gaten där vårat plan stod och väntade - nu skulle vi flyga från Stockholm till Helsingfors.

Planet var av modell mindre och man satt 2 på den ena sidan och 3 på den andra. Flygningen till Helsingfors tog ca 1 timma och flygvärdinnorna han knappt ut och vända med kaffevagnen innan det var dags att spänna fast sig igen och förbereda för landning.

Vi landade i Helsingfors kl 22:00 lokal tid och hade nu 2 timmar att fördriva innan det var dags att gå ombord på nästa flygplan som skulle ta oss till Hong Kong. Vi satte oss därför vid den enda restaurangen som var öppen och beställde in varsin öl som vi satt och sög på.

Flygplanet som skulle ta oss från Helsingfors till Hong Kong var av modellen Airbus A340 som tar cirka 270 passagerare. Det var ett stort plan som kändes nyrenoverat. Det hade dessutom en skärm i varje ryggstod som var kopplade till underhållningssystemet ombord (så man kunde spela mot varandra/titta på film/se karta osv). Inledningen av resan, som skulle ta cirka 10 timmar, fördrevs med detta underhållningssystem och jag måste säga att det var betydligt bättre än det som Fritidsresor erbjöd när vi flög till Thailand i vintras. Efter leken var det dags att försöka få lite sömn i ögonen, vilket inte sågs som en omöjlighet då resan var stadig och det var lugnt i kabinen.

Föregående dag () – Nästa dag (Dag 2)

No comments: