2010-04-25

Milano, Italien - Söndag - Dag 3

Efter en något sen natt så var det åter dags för uppstigning. Då det även denna morgon stod konferens på schemat så var det samling 9:30. En tidig morgon brukar innebära en morgon med möjlighet att äta en stadig frukost och göra sig iordning ordentligt. Dock hade jag av gammal vana snoozat mobilen så pass mycket så att den tillslut inte ringde mer.

Jag lyckades dock vakna då det var 5 minuter kvar till samling, vilket tvingade fram ett snabbt val av kläder för att sedan springa direkt ner till konferansrummet och delta på morgonens aktiviteter. På plats märkte vi att två stycken fortfarande låg kvar på rummet och trynade (det visade sig senare att de kommit hem först vid kl 07:30).

Konferanspasset var idag inte av den tyngre sorten, vilket ledde till att vi alla åter kunde gå upp på rummen och göra oss iordning för dagen. Vid lunchtid var det samling i lobbyn för en gemensam stadsvandring.

Vi mötte upp vår Italienska guide och satte fart mot närmaste spårvagn som skulle ta oss till Piazza del Doumo. Där hade vi bokat bord på en pizzarestaurang. Tyvärr så var pizzan förbokad och vi alla bjöds på en Quattro Stagioni med tillhörande öl. Som avrundning fick vi även till denna måltid en smakfull espresso eller latte.

Med mätta magar började vi våran stadsvandring genom Milanos innerstad. Vi började med torget utanför Doumen där våran guide berättade hur Musolino brukade tala till folket från en av balkongerna på en av byggnaderna.

Vi fortsatte från torget in i Duomo där vi inte fick bli guidade eller var tillåtna att fotografera - men som våran guide sa: "det finns många lagar i Italien, men få att upprätthålla dem". Katedralen är den näst största gotiska katedralen i världen med sina 157 meter på längden, endast den i Sevilla är större. Katedralen i Milano påbörjades under 1300-talet och slutfördes under 1800-talet. När vi besökte den var de mitt uppe i att tvätta marmorfasaden på utsidan.

Inne i Duomo fanns det otroligt mycket att beundra. Bland annat ett ljusbord där besökare kunde tända ljus för att skänka nära och kära en speciell tanke.

Längst med mittskeppet i Duomo fanns det även färggranna fönster prydda med diverse målningar och i toppen av Duomo sägs en av spikarna från Jesus kors finnas, då den hittats hos en smed efter att ha försvunnit ur kyrkans ägo (för smeder har ju bara en spik i sin smedja).

De största målade fönstrena finns dock längst bak i kyrkan och jag lyckades fånga dessa beundransvärda målningar på film.

Efter att ha beundrat det magnifika byggnadsverk som Duomo utgör så samlades vi åter ute på torget för att ta oss vidare. Vi gick runt Duomo och passerade det gamla slottet som låg jämte, men som nu fungerade som museum.

På baksidan av Duomo hade kravallpoliser samlats för att hålla koll på de demonstrationer som de förväntade sig skulle äga rum idag då det var Italiens självständighets dag. När vi stod där på baksidan och beundrade katedralen knastrade det till i polisernas walkie-talkies. De rörde sig nu långsamt mot demonstrationståget samtidigt som de började förbereda sig med både hjälmar och sköldar.

Våran guide uppmärksammade detta och ville att vi skulle skynda oss därifrån. Men vi dröjde oss kvar för att bevittna konfrontationen. Tillslut var demonstranterna framme och kravallpolisen bildade nu en mur kring dem för att förhindra deras framfart till Piazza el Duomo. Mitt i allt ståhej small en rökbomb eller en tårgasgranat av och alla turister som stannat upp för att titta på spektaklet flydde i mindre panik.

Efter att ha småjoggat från platsen vände jag mig om med kameran hållen högt ovanför mig för att på så sätt försöka filma lite av det tumult som just hade ägt rum. Kravallpoliserna blev snabbt övermannade och borttryckta och demonstrationståget kunde i relativt lugna former fortsätta till torget. Ungefär här bestämde vi oss för att vi sett tillräckligt och fortsatte våran vandring på gatorna bakom gallerian Vittorio Emanuele II fram till operahuset La Scala.

Från operahuset La Scala satte vi sedan kurs mot den "bakre" ingången till gallerian Vittorio Emanuele II. Vi blev stående vid öppningen där guiden började berätta om gallerians historia (bland annat att namnet kommer från Italiens första kung), men det var oundvikligt att slå dövörat till och bli hänförd av denna mäktiga konstruktion. På något sätt kändes den väldigt exklusiv och modern/tidslös, trots att den är ca 130 år gammal.

Gallerians golv är täckt av ett kupoltak gjort i glas och stål - något som var en typisk design för början av 1900-talet.

I denna galleria finns även en av de första Pradabutikerma och en av de väldigt få McDonaldsrestauranger (i världen) som inte har de traditionella färgerna i sin logga (vilket kan ses till vänster i en av bilderna här ovanför).

Under den mittersta kupolen finns en mosaik föreställande en tjur. Historian säger att kvällen innan öppningen så befann sig Giuseppe Mengoni (arkitekten bakom galleria Vittorio Emanuele) uppe i denna kupol för att inspektera detaljerna. Av en olyckshändelse föll han ner och slog huvudet i golvet, vilket resulterade i att han gick miste om livet. Punkten där han slog i huvudet är idag ersatt med en metallbit då det sägs att man får tur i livet om man ställer sig på klacken och snurrar ett varv utan att ta stöd med det andra benet på just denna punkt.

Från galleria Vittorio Emanuele II gick vi sedan vidare till slottet - där var det otroligt mycket turister som flanerade omkring. Under besöket där fick vi lite mer historia berättat för oss innan vi hastigt sa tack och hej då till guiden för att sedan leta oss tillbaka på egen hand.

Första färdmedlet tillbaka var tunnelbanan. Det var menat att vi skulle ta den till Piazza del Duomo. Men då det varit stökigt där tidigare under dagen var den stationen avstängd och tåget passerade förbi den stationen. Detta resulterade i en extra promenad innan vi åter befann oss på torget utanför Duomen och kunde invänta spårvagnen för den sista transporten till hotellet.

Kvällens middag avnjöts på en jazzklubb i närheten av de gamla kanalerna. Efter middagen träffade vi på Sergio (ägaren) och småpratade lite med honom - en ingenjör som sadlat om till kock. Det visade sig att han använde en av de produkterna som vi säljer, så han blev lovad en prenumeration då vi haft en trevlig kväll - Som tack för detta tog han fram en flaska (mindre god) sprit som vi fick dricka av utan någon extra kostnad.

Efter maten var det även dags för liveuppträdanden på restaurangens scen. Först ut var ett rockband och de följdes sedan av ett jazzband.

När restaurangen stängde promenerade vi vidare ut i Milanonatten. Vi hamnade på en kareokebar där de två som försov sig, och missade, morgonens konferenspass skulle få avtjäna sitt straff - en duett till Money Money med Abba. Framförandet gick fint och detta var uppvärmningen på kvällens sena avslutning i hotellobbyn, där vi fann ett piano och utövade allsång in på småtimmarna.

1 comment:

Neko-Chan said...

Du fick väldigt många fina bilder^. Gillar de flesta av dem det var så fina byggnader som du tog kort på och fönstren som du filmade =)
Du får skaffa en större väckaklocka som får dig att gå upp eller så lägger du bara mobilen längre bort från sängen så du måste gå upp ^^