2010-02-11

Lindvallen - Torsdag - Dag 1

Dagen började som vardagar brukar göra, med tidig uppstigning för att ta mig till jobbet. Dock skiljde sig denna morgon något då jag dagen innan packat väskorna inför resan till fjällen, och idag skulle släpa med mig dem på lokaltraffiken för att på så sätt slippa bekymra mig om bilen. Som tur är så är det endast en hållplats mellan mig och jobbet.

Jobbet flöt på och snart slog klockan 17:00. Det blev ett litet myller i lokalen och de flesta av oss började lasta in oss i bussarna för avfärd mot Lindvallen. Något försenade rullade vi ut genom staden i sällskap av tusentals andra bilister.

Vägen upp gick längst E4:an där vi satte kurs mot Gävle. Då busschaffuörer inte får köra hela vägen i ett streck (igentligen över 4 och ½ timma) var vi tvugna att stanna vid Gävlebro i 45 minuter innan vi åter kunde rulla vidare mot bergen i västra Sverige.

Vi passerade Hofors - Rättvik och Mora innan vi slutligen började närma oss den slingriga Vasaloppsvägen. När man passerar den kombinerade bron för tåg och bilar på den vägen, så vet man att man inte är långt från Sälenbacken som tar en upp på fjället.

Efter en stunds stigning svängde vi slutligen in till Lindvallen (som är första anläggningen på väg upp i Sälenfjällen). Vi anlände till Ski Lodge kl 00:20 och checkade genast in på hotellet för att göra oss hemmastadda i våra rum. Det blev en relativt lugn kväll då 7 timmar i en buss tar på krafterna.

No comments: