2009-11-29

Phi Phi Island, Thailand - Söndag - Dag 12

Klockan 02:30 blev jag väckt av att lillasyster ropade på mig och behövde hjälp. Först trodde jag att hon pratade i sömnen då hon fortfarande låg i sängen, men det visade sig snabbt att hon var väldigt vaken. Konversationen gick enligt nedan.

- "Stoffe, Stoffe... vakna! Kan du fälla upp toalettlocket?"
- "Fälla upp Toalettlocket! Varför då?"
- "Jag mår inte så bra och måste spy!"

Efter det sista svaret från henne flög jag snabbt upp ur min säng och tog mig in på toaletten, för att fälla upp toalettlocket och tända åt lillasyster. Nu var det fritt fram för henne och hon behövde inte längre ligga och hålla imot. Tyvärr var hon tvungen att sitta där inne under större delen av natten då det senare skulle visa sig att hon blivit matförgiftad.

På morgonen kände även jag och Linda oss illamående och det var här vi började misstänka matförgiftning. Jag samlade dock kraft för att ta mig ut från bungalowen för att meddela mamma och Anders att det inte stod helt rätt till med Catrin. När de då skulle gå med för att titta till henne kände även mamma att hon blivit drabbad och fick vända tillbaka.

När vi slutligen tagit oss ned till poolen för att få lite mat i oss och för att checka ut från hotellet så kunde vi konstatera att alla utom Anders och Camilla blivit drabbade av matförgiftningen. Genom att använda oss av uteslutningsmetoden kom vi snabbt fram till att det berodde på lördagens sena lunch (nachotallriken) som vi alla åt på hotellet (Phi Phi Viewpoint).

Utcheckade från hotellet skulle vi vara redan kl 10:30 - detta innebar att det var ca 3 timmar kvar tills färjan tillbaka till Ao Nang skulle avgå från piren på andra sidan Phi Phi Island. Catrin hade nu blivit så pass dålig att vi andra insåg att det inte skulle gå att vänta så länge.

Vi beställde därför en speedboat som fick komma och hämta oss vid stranden nedanför hotellet för att sedan köra oss tillbaka till stranden på Ao Nang - en resa som med speedboat tog en timma.



Resan hem var väldigt skumpig och det kändes som att allt susade förbi i 180 km/h. Man hann inte njuta speciellt mycket av båtresan, men vetskapen av att vi var påväg tillbaka till Ao Nang var otroligt skön.

Under resans gång hade vi alla piggnat till tillräckligt för att orka med att aktivera oss i hotellpoolen när vi åter anlände till Best Western Ban Ao Nang. Det blev en del plask och lek med boll innan vi kröp in på våra rum för att kurera oss framför TV-kanalen Star Movies (Thailands motsvarighet till Canal+).

4 comments:

Catrin said...

Om jag inte har helt fel var detta kvällen då det bara var Camilla och Anders som gick ut och åt tillsammans. Alla andra stannade inne på sina rum och måde dåligt.

Christoffer Sandberg said...

Japp, det var samma kväll som Camilla och Anders gick ut och åt på Echo medans vi andra låg på rummen och var dåliga. Jag, Peter, Linda och Anders skulle även se El Classico (fotboll) sent på natten, men vi vaknade aldrig tillräckligt för att ta oss upp ur sängen.

Beatrice[foto,mode& vardag] said...

sv: fan vad snygg bilden var :D!

gabriella said...

usch jag blev också matförgiftad nere i thailand men det berodde på att jag svalt för mycket vatten för vågorna var så höga