2009-08-05

Norge - Dag 5 - Onsdag (Geiranger - Trollstigen)

>> Fullständig karta över resan

Efter att ha vaknat och krupit ur tältet ordnade vi idag frukost genom ett besök på Joker som är den lokala dagligvaruaffären i Geiranger. När vi gjort oss iordning och ätit upp frukosten rullade vi iväg med bilen mot dagens äventyr.

När vi åkt några hundra meter längst med Geirangerfjorden kom dagens första utmaning. Vi klättrade upp för Örnvägen som ligger vid Geiranger och kantas av vattenfall och härliga utsiktsplatser in i fjorden. Även denna väg bjuder på branta lutningar (över 10%) och snäva hårnålskurvor. Vi stannade längst med vägen och tog några kort på den vackra omgivningen och såg då en helikopter som landade i närheten för att troligtvis plocka upp en skadad turist.

Väl på toppen planade det ut och vi kunde öka hastigheten en aning – i vanliga fall är det sällan man kör över 80 km/h om man reser i detta bergiga landskap. Vi passerade bland annat ett hus som såg ut att ligga i en ensam liten lagun omgiven av vattenfall.

Hade det inte varit för Lindas uppmärksamma ögon så hade vi något senare missat Gudbrantsjuvet. Vi stannade till även där och vandrade på de gamla metallbroarna som var täckta av rost. Under oss kikade vattenfall och forsar fram. När vi utforskat området fortsatte färden genom ett kalt fjällanskap där vi bland annat passerade en snöfri fjällanläggning och frigående getter (det är en vanlig syn med frigående får/getter och kossor i Norge). Den här streckan bjöd även på våran första bilfärja, som senare skulle visa sig bli ett vanligt inslag i den norska infrastrukturen.

Framme vid dagens utflyktsmål, Trollstigen, stannade vi på parkeringen uppe vid toppen av den mytomspunna vägen. Vi vandrade omkring bland alla busslaster av turister innan vi knatade ut på gångstigen som erbjuder utsikt över den förtrollande vägen som slingrar sig upp för berget. Tyvärr så var utsiktsplatsen längst ut avstängd på grund av underhåll, men vi lyckades ändå få oss en bra överblick på vägen och dalen nedanför genom att åter igen ge oss ut på en egen klättring – i jakt på den bästa utsikten (och bilden).

När vi var klara på toppen påbörjade vi klättringen nedför trollstigen. Den erbjöd 11 hårnålskurvor med magnifik utsikt och snäva vägar där man ibland undrade hur bussar tar sig upp. Men efter att ha åkt båda vägarna från Geiranger och vägen upp till Dalsnibba så kändes Trollstigen inte fullt så förtrollande som man hade trott i förväg.

Väl nere på botten av dalen bestämde vi oss för att jaga rätt på Trollväggen. Trollväggen är Europas högsta lodräta punkt där man kan uppnå ett fritt fall på 1000 meter. Detta ställe var tidigare en populär plats för basejumping innan det förbjöds på grund av dödsolyckor. I våran jakt hamnade vi på de minsta grusvägarna man kan tänka sig som slingrade sig genom kohagar och öppna ängar. Tillslut kom vi fram till vad som såg ut en privat gård, så vi bestämde oss för att stanna och knäppa några kort innan vi vände och åkte tillbaka.

Utan att veta om det så hade vi stått och tittat på trollväggen och dess majestätiska topp – vi som trodde att vi hade kört fel!

Senare på kvällen genomförde vi ett trevligt restaurangbesök i Geiranger. Vi beställde båda in lax, tillagad enligt lokala traditioner, och sköljde ner den med en svalkande god öl.